torsdag 6 maj 2010

SAMR-modellen


Dr Ruben Puentadura är en forskare som har kommit fram till SAMR- modellen.

SAMR är en förkortning som sammanfattar en fyra stegs modell för att titta på och förstå användning av teknik i lärandet.

De fyra stegen är:
1. Substitut: Datorn är substitut för annat teknisk verktyg, utan en betydande förändring av
verktygets funktion. t ex man skriver en text på datorn. Undervisningen har inte förändrats.

2. Augmentation: datorn ersätter en annan teknisk verktyg, med betydande funktionalitet ökar.
T ex man använder sig av stavningsprogram och grammatikprogram. Texten utvecklas. En liten förändring har skett.

3. Ändring: Datorn gör det möjligt att förändra stora delar av en uppgift som skall utföras.
T ex den skrivna texten delas med andra och bearbetas och utvecklas. Ett annat tänkande
sker kring texten.

4. Omdefiniering: Datorn kan skapa nya uppgifter som är otänkbara utan en dator.

Undervisningen sker på ett nytt sätt.

Detta är en modell som ska hjälpa lärare att se vad de kan göra för att få ut så mycket som möjligt av användandet av datorn i undervisningen.
Läs mer om SAMR-modellen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar